412/06/2019
“Often visionary, Comateens know how to breathe the air of the times and the tune of a city in turmoil.”
COMATEENS – Comateens, Pictures on a String et Deal With It [Deluxe]
(TRICATEL)
To those of you who would like to limit Comateens to an indie pop hit from another time with Don’t Come Back 4(1984), this reissue of their discography by the label (Bertrand Burgalat) Tricatel offers the opportunity to re-evaluate a misunderstood group. To evoke Comateens is to remember the America of the late 70s and early 80s; of these modern young people who are trying to build music that moves away from punk, and invents the codes of a new wave without much in common with that of their English cousins. Less dark and willingly more funky, the music of Comateens dares the game of fusions, whereas English rock at that time sometimes remained stuck in a comfortable space. The era reflected in these three discs is filled with the energy and exaltation of New York which the band manages to translate. Often visionary, Comateens know how to breathe the air of the times and the tune of a city in turmoil. Take for example Get Off My Case from Pictures On A String (1983) and its almost hip-hop phrasing. This clever mix of past references (the omnipresence of soul and sixties in their music) and the exploration of new sounds, make Comateens modern.
This article was translated from the original French.
COMATEENS – Comateens, Pictures on a String et Deal With It [Deluxe]
(TRICATEL)
À ceux d’entre vous qui voudraient limiter The Comateens à un tube indie pop d’un autre temps avec Don’t Come Back (1984), cette réédition de leur discographie par le label (de Bertrand Burgalat) Tricatel offre la possibilité de réévaluer un groupe mésestimé. Évoquer les Comateens, c’est se souvenir de l’Amérique de la fin des années 1970 et du début des années 1980, de ces jeunes modernes qui tentent de construire une musique qui s’éloigne du punk et invente les codes d’une new wave sans trop de points communs avec celle des cousins anglais. Moins sombre et volontiers plus funky, la musique des Comateens ose le jeu des fusions là où le rock anglais de l’époque reste parfois dans un entre-soi confortable. Le temps de ces trois disques, c’est l’énergie et l’exaltation du New York de l’époque que le groupe parvient à traduire. Souvent visionnaires, Comateens savent respirer l’air du temps et le foisonnement de la ville en ébullition. Prenez par exemple Get Off My Case extrait de Picture on a String (1983) et son phrasé presque hip-hop. Ce savant mélange de références passées (l’omniprésence de la soul et des sixties dans leur musique) et l’exploration de sons inédits fait la modernité des Comateens.